Kompiskultur bra för både trivsel och resultat

fannymmNyheter, Spaning

Kompiskultur bra för både trivsel och resultat

Lena Bjurström, grundare och ägare KlaraPapper

”Det är få gånger jag själv mår så bra som när jag hör att mina medarbetare skrattar och trivs.” Det säger Lena Bjurström, grundare och ägare till KlaraPapper. Hon är övertygad om att Kompiskulturen på KlaraPapper både ger glada medarbetare, nöjdare kunder och ett bättre resultat. 

– Vi brukar sammanfatta kulturen här hos oss i orden trygghet, engagemang och utveckling. Det handlar mycket om att stötta varandra och ha roligt tillsammans. Om man mår bra och trivs så gör man också ett bra jobb, säger Lena Bjurström.

Redan vid starten av KlaraPapper för tjugo år sedan fanns en tydlig idé om en generös personalpolitik och trivsel på arbetsplatsen.

– Jag kom från IT-världen där jag var van att jobba med eftertraktade medarbetare. För att kunna behålla sina medarbetare fick företagen verkligen ha fokus på god personalpolitik, utveckling för individen och bra förmåner. Det tänket tog jag med in i KlaraPapper, säger Lena Bjurström.

För att skapa gemenskap och gemensamma minnen satsade KlaraPapper redan från start till exempel på resor, ofta utomlands. Det har gett utrymme för både fortbildning och att ha kul tillsammans.

Även ledarskapet är naturligtvis en viktig del när en företagskultur formas. Lena beskriver sitt eget ledarskap som entreprenöriellt och prestigelöst.

– Särskilt i början handlade det om att kavla upp ärmarna, jobba tillsammans och dela med sig av tankar och idéer. I det lilla företaget kunde alla vara delaktiga och alla blev lika glada över framgångar. När företaget har växt har vi, för att skapa delaktighet, fått jobba mer, säger Lena Bjurström.

Hon berättar att kommunikation och att prata om värderingar har varit en nyckel till att bygga kulturen under tillväxt. Att det finns flera i den idag närmare 80 personer stora personalstyrkan som varit med länge har också varit viktigt, liksom en tydlig organisation med små arbetsgrupper.

– Små arbetsgrupper, som själva tar ansvar för kunden, är ett sätt att skapa delaktighet i en större organisation. Alla blir viktiga. Med trygghet i grunden vågar människor också kliva fram, vara proaktiva och ta ansvar, säger Lena Bjurström.

Att bygga en Kompiskultur där människor ställer upp, vågar göra fel och är allmänt schysta mot varandra låter förstås väldigt mysigt. Men enligt Lena är det också en fråga om att vara affärsmässig.

– Vi jobbar med Kompiskulturen dels av respekt och omtanke för medarbetarna; vi vill att de som jobbar här ska ha det bra. Dels av affärsmässiga skäl; vi vill växa och göra ett bra resultat. Kompiskulturen gynnar båda delarna.