Vill du byta namn på ditt företag? Här är reglerna som gäller.

fannymm

Vill du byta namn på ditt företag? Här är reglerna som gäller

I den här artikeln går vi igenom allt du behöver veta för att byta namn på ditt företag.

Hur du väljer ett bra bolagsnamn

Innan du gör någonting annat måste du bestämma dig för vad det nya namnet ska vara för ditt bolag. Det kanske låter som den lättaste biten men så är inte riktigt fallet. Att välja ett nytt namn till ditt företag kräver sin research då du måste se till att det följer alla regler som finns och att namnet självklart även gynnar ditt företag och den verksamhet du bedriver.

Du kan alltså inte ta vilket namn som helst bara för att du eller dina medarbetare eller anställda gillar det. Börja med att gå igenom dessa fem checkpunkter innan du bestämmer dig för ditt nya företagsnamn.

1. Ha koll på de regler som gäller

För att få stenkoll på de regler som gäller vid ett namnbyte av ett företag kan du gå in på Bolagsverkets hemsida. Där hittar du en hel lista över alla de regler som du måste följa vid ett namnbyte. Här går vi dock igenom de viktigaste. Har du koll på dessa regler ökar chanserna att ditt nya företagsnamn kommer att bli godkänt samtidigt som det gynnar ditt bolag.

Hitta ett unikt namn

Först och främst är det avgörande att det nya namnet på ditt företag går att särskilja på från andra företag eller varumärken, särskilt om de är verksamma inom samma bransch som du. Det måste vara så pass annorlunda att det inte går att förväxla ditt bolag med något annat.

Matcha namnet med den verksamhet du bedriver

Namnet på ditt företag måste också stämma överens med den verksamhet du bedriver. På grund av detta är också din bolagsbeskrivning en viktig del av att namnge ditt företag. Vi återkommer till just bolagsbeskrivning i nästa avsnitt av denna artikel.

Icke-diskriminerande

Ditt företagsnamn får inte bestå av några uttryck som är diskriminerande eller kränkande. Du måste också vara uppmärksam så att namnet inte kränker någon annan verksamhets upphovsrätt.

Rätt kombination av bokstäver och siffror

Det finns också krav på längden av företagsnamn och vad namnet består av. Ett företagsnamn får till exempel inte endast bestå av en ort eller bara innehålla ett efternamn. Det får inte heller bestå av en kombination siffror eller bokstäver som inte bildar ett läsbart och förståeligt ord.

2. Hitta ett namn som är unikt och lätt att lägga på minnet

Välj helst ett namn som för gemene man är lätt att både stava och uttala. Det gör det lättare för hela branschen och dina kunder att komma ihåg ditt varumärke och ha det som första val när de söker hjälp inom de områden ni är experter på. Ett krångligt namn gör ofta att du riskerar att missa många möjligheter till nya kunder. Om ditt företagsnamn känns unikt jämför med dina konkurrenter är det också större chans att det snappas upp av branschtidningar eller andra viktiga forum.

3. Hur du hittar ett namn som är ledigt

Du kan självklart börja med att själv göra research för att se om du hittar andra företag med det namn som du har tänkt dig. Ofta är den informationen bara en snabb googling bort. Om du vill vara helt säker på att namnet inte redan är taget kan du också be om en förhandsgranskning av namnet hos Bolagsverket. Viktigt att du då kommer ihåg att en förhandsgranskning av ett namn bara är en engångskoll och att det inte gör att du “äger” det namnet. Det är endast när du har registrerat namnet som det är kopplat till ditt företag och därmed skyddat.

4. Glöm inte att undersöka domännamnet

Förmodligen är det viktigt för dig att dina kunder kan hitta dig via internet. Det är därför viktigt att kolla upp att du kan hitta ett ledigt domännamn online som matchar det nya namnet du tänker dig. Det kan också vara bra att på samma sätt göra en snabb koll av sociala medier.

5. Gör så mycket research som du bara kan

När du har checkat av punkterna ovan för ditt nya namn råder vi dig ändå att göra ytterligare lite research innan du går vidare med ditt namnbyte. Namnet på ditt företag är en central del av ditt varumärke och du vill därför vara helt säker på att det verkligen är rätt. Finns det någonting som kan göra att någon associerar ditt företagsnamn med något negativt som kan skada ditt företag? Har du kollat upp vad namnet betyder på olika språk? Kanske kommer du att bedriva verksamhet mot andra länder än Sverige? Då vill du inte förlora kunder på grund av att ditt företagsnamn betyder något olämpligt på det lokala språket!

Hur du ska tänka kring din bolagsbeskrivning

När du har valt och registrerat ett nytt namn för ditt bolag är detta bolag endast skyddat inom den bransch du är verksam inom. Det är därför viktigt att du beskriver din verksamhet på ett tydligt sätt. Det räcker inte med att du till exempel ska bedriva handelsverksamhet. Du måste tydligt redogöra för vilken typ av handel du ska driva på så sätt att ditt bolag tillhör en specifik bransch.

Det finns en del verksamheter som, enligt reglerna, måste beskrivas extra tydligt. Dessa är till exempel arkitekt, import/export och konsultverksamhet.

Ett namnbyte kräver ett beslut på bolagsstämman

När du har hittat rätt namn för din verksamhet måste ditt företag, om ni är ett aktiebolag, hålla en bolagsstämma för att ta beslutet att företagsnamnet ska ändras. Detta görs genom att besluta om en ny bolagsordning som innehåller det nya namnet. Kom dock ihåg att detta är ett första formellt steg internt för er som företag. Namnet måste fortfarande skickas in för godkännande av Bolagsverket.

Anmäl det nya namnet hos Bolagsverket

Efter att ni har godkänt namnet på bolagsstämman måste ni anmäla och registrera det nya namnet hos Bolagsverket. Bolaget kommer sedan att granska det nya företagsnamnet manuellt innan det förhoppningsvis blir godkänt. En granskning från Bolagsverket kan ta upp till flera veckor. Det kan därför vara bra att ni förbereder några olika versioner på namnet ni vill ha så att Bolagsverket kan granska alla varianter i en omgång. Det gör att du kan dra ner på tiden avsevärt innan du har ett godkänt namn som du kan använda.

När du skickar in din anmälan om ett namnbyte måste du också tillhandahålla bolagsordningen tillsammans med ett bolagsstämmoprotokoll som visar på ett namnbyte. Var också beredd på att det kommer kosta ditt företag runt 1000 svenska kronor att byta namn.

Särskilda regler beroende på typen av verksamhet du bedriver

Som vi nämnde tidigare så måste du om du bedriver ett aktiebolag hålla en bolagsstämma för att genomföra ett namnbyte.

Om du istället driver en enskild firma finns det inga krav på att du måste registrera ditt företagsnamn men det kan ändå vara bra för dig att göra det. Registrerar du ditt företag skyddar du det nämligen för att vara unikt för just ditt företag inom det län som du bedriver din verksamhet inom.

För ett handelsbolag måste just benämningen handelsbolag ingå i namnet på ditt företag. Ditt namn måste också vara unikt i det län som du är verksam inom.

Om fallet är så att du bedriver ett kommanditbolag så måste ditt namn på något sätt innehålla benämningen kommanditbolag.

Måste du ändra din SNI-kod om du ändrar företagsnamn?

SNI är en förkortning av det längre begreppet Svensk näringsgrensindelning. Det är en princip som finns inom hela EU och infördes som ett krav 2008. SNI-koder beskriver vilken typ av verksamhet som bedrivs i ett bolag. Detta innebär också att ett företag kan ha ett flertal SNI-koder om det bedriver olika typer av verksamheter under samma företagsnamn.

Om ditt företag lägger till en ny typ av verksamhet inom ert bolag behöver du därför också lägga till en ny SNI-kod. SNI-koden måste alltså inte per automatik ändras vid ett namnbyte. Du måste däremot se över dina SNI-koder om ditt namnbyte även innebär en förändring i den typ av verksamhet du bedriver.