Om KlaraPapper

KlaraPapper grundades år 1998 med en idé att hjälpa utländska företag i Sverige att förbättra sin ekonomiska rapportering. Över tid har erbjudandet breddats med fler tjänster till fler kundgrupper. Idag är exempelvis lönehantering ett lika viktigt affärsområde. KlaraPapper samarbetar med små och medelstora företag som behöver stöd inom ekonomistyrning och lönehantering.

 
 

Att jobba på KlaraPapper

Vår kultur bygger på tillit, kunskap och glädje som sprider sig internt och till kunder. Vi vill ständigt hitta nya sätt att fortsätta stärka och utveckla våra medarbetare, och därmed även KlaraPapper som företag. På KlaraPapper pratar vi ibland om ”KP-andan” – den stämning som man känner av så snart man kliver innanför våra dörrar. Varm, kunnig och välkomnande. Såhär säger några av våra medarbetare om att jobba här.

 
Daniel Falk

Redovisningskonsult, Stockholm

“På KlaraPapper får alla komma till tals och att det är många duktiga kollegor. Vi har också väldigt många spännande kunduppdrag. Mixen av allt det här tror jag är svår att hitta någon annanstans.”

För mig handlar det om att växa med ett växande bolag. Det händer hela tiden något och för mig som konsult är ingen dag är den andra lik.

Jag har jobbat på KlaraPapper i många år och jag är inte längre bara auktoriserad redovisningskonsult. Under ett par års tid var jag ansvarig för ett dotterbolag och numera är jag affärsutvecklingschef för KlaraPapper-bolagen.

Mitt jobb innebär bland annat att jag driver utvecklingsprojekt och utvecklar samarbeten med olika partners. Men framförallt stödjer jag andra konsulter i olika kundprojekt. Det kan exempelvis vara att förbättra rutiner genom att införa nya verktyg, eller att hitta nya sätt att hjälpa kunden att utveckla sin verksamhet.

Det jag gillar mest med KlaraPapper är alla medarbetare. Den trevliga stämningen där alla får komma till tals och att det är många duktiga kollegor. Vi har också väldigt många spännande kunduppdrag. Mixen av allt det här tror jag är svår att hitta någon annanstans.

Sara Ängesgård

Lönekonsult, Östersund

“Jag tycker att KlaraPapper ser individen. Samtidigt har KlaraPapper styrkan hos ett lite större företag, det finns mycket kunskap och hjälp att få när man behöver.”

Det som lockade mig med KlaraPapper var att få vara med från början och starta upp en löneavdelning här i Östersund. Jag hade jobbat på en stor löneavdelning tidigare och tyckte att det lät spännande att få vara med och bygga upp något nytt. Jag började på KlaraPapper i februari 2016 – då var det bara jag som jobbade med löner i Östersund, men jag hade hela lönekontoret i Stockholm i ryggen. Idag är vi tre på löner i Östersund och en till är på väg in.

Jag tycker att KlaraPapper ser individen. Även om företaget har ganska många anställda upplever jag att alla blir sedda. Samtidigt har KlaraPapper styrkan hos ett lite större företag, det finns mycket kunskap och hjälp att få när man behöver. Jag vet inte om jag hade hoppat på att starta upp något helt från noll. När jag började fanns till exempel redan ett fungerande system som vi kunde koppla upp oss mot. Istället för att krångla med sånt har vi fokuserat på hur vi ska utveckla verksamheten i Östersund, hur vi ska jobba och med vad. I den utvecklingen finns fortfarande mycket roligt kvar att göra.

Jag jobbar med både små lokala kunder och större nationella. Min minsta kund har bara tre anställda och min största över tvåhundra. Jag jobbar med hela löneprocessen och även lite HR-frågor. Särskilt de mindre företagen har ofta behov av rådgivning eftersom de inte sitter på kunskapen själva. De större bolagen har däremot vanligtvis en HR-avdelning eller person som tar hand om dessa frågor. Där blir min roll att effektivisera deras löneprocess, så att den blir så smidigt och bra som möjligt för kunden.

Vad jag gillar mest med jobbet? Det är nog att lösa problem åt kunden. När vi sätter upp en ny lösning eller ett system som är lite krångligare så att jag riktigt får klura, då trivs jag som bäst. Men det är alltid trevligt att komma till kontoret. Vi sitter i fina, trivsamma lokaler och jag har bra kollegor – ett gäng sköna människor! Vi har kul tillsammans och det är faktiskt aldrig tråkigt att gå till jobbet. Det är också roligt att vi växer.

Inom lön får vi en ny kollega inom kort. Fler kollegor innebär att vi kan ta fler lite större, invecklade uppdrag. Det är en rolig utmaning!

Jag är från Östersund och trivs bra med att bo här. Det är nära till allt och jag behöver inte lägga tid på resor. Istället lägger jag min lediga tid på träning, till exempel spinning och att springa.

Anna Löfgren

Redovisningskonsult, Stockholm

“Det bästa med KlaraPapper? Det måste vara alla trevliga kollegor och den härliga stämningen. Det är högt i tak och det finns alltid någon att fråga om hjälp om man behöver det.”

Jag äste Ekonomprogrammet vid Luleå Tekniska Universitet, Magister Examen.

Vad innebär jobbet som redovisningskonsult?
Förutom att man ska kunna själva ekonomibiten så behöver man även vara kundorienterad och flexibel.

Vad är roligast med jobbet, hur utvecklas du över tid?
Att det är varierande och utvecklande. Det blir aldrig långtråkigt. Man får prova på många olika branscher och arbetsuppgifter. Att jobbet är så flexibelt innebär också att det är lätt att variera sin arbetstid.

Det bästa med KlaraPapper? Det måste vara alla trevliga kollegor och den härliga stämningen. Det är högt i tak och det finns alltid någon att fråga om hjälp om man behöver det.

Jessica Hellqvist

Redovisningskonsult, Östersund

“Min första bild av KlaraPapper var att det kändes fräscht. Det är ett nytänkande företag med framåtanda. Kulturen är att hela tiden utvecklas och bli bättre.”

Efter att ha jobbat på revisionsbyrå i ett antal år var jag nyfiken på att arbeta internt på ett företag. Jag jobbade på en VVS-firma där jag fick göra allt mellan himmel och jord –
och mycket administration. Det var roligt och lärorikt, men efter ett par år längtade jag tillbaka till byråvärlden. Jag ville fokusera mer på ekonomi och jag saknade att jobba med olika typer av kunder. Jag blev rekommenderad KlaraPapper och det tilltalade mig att det var ett ganska litet kontor i Östersund samtidigt som det fanns många kollegor i Stockholm.

Min första bild av KlaraPapper var att det kändes fräscht. Det är ett nytänkande företag med framåtanda. Kulturen är att hela tiden utvecklas och bli bättre, vi vill till exempel ligga i framkant när det gäller digitaliserade tjänster. Det finns en ambition som jag gillar och ett välkomnande klimat. Jag känner att de som jobbar här genuint vill både kunderna och kollegorna väl. Som medarbetare får man också vara med och påverka mycket – man är alltid en del av företaget. 

I mitt jobb som redovisningskonsult har jag en lokal kund, och även en kund i Stockholm som jag jobbar för den största delen av min tid. Kontakten sker främst via Skype och mejl, men jag har också åkt till Stockholm och träffat kunden några gånger. I det löpande arbetet tycker jag att det funkar så bra med kontakterna via datorn att det känns som vi har ett mycket nära samarbete, man märker inte av det geografiska avståndet.

För mig är det viktigt att kunna kombinera familjelivet med jobbet. Jag har mina barn varannan vecka och det gör att det är extra viktigt för mig att kunna planera och styra min tid. På mitt tidigare jobb var jag väldigt bunden till att jobba 7–16. Här finns det utrymme för flexibilitet och en tillit som är värd mycket för mig.

Mina barn får förstås en stor del av min fritid, jag tycker om att vara med på deras aktiviteter. Jag bor i Östersund och uppskattar utbudet av kultur och god mat. Jag gillar att umgås med vänner, gå ut och äta och ha trevligt. Östersund är en liten storstad och man behöver absolut inte vara ”friluftsnörd” för att trivas här. På samma sätt kan man ta del av Åres puls även om man inte är världsmästare på skidor.

Elin Ericson

Redovisningskonsult, Stockholm

“Jag tycker det är kul att man som medarbetare blir sedd och inkluderad. Att jag får förtroende att jobba i kunduppdrag och därigenom lär mig nya saker hela tiden.”

Under min YH-utbildning till redovisningskonsult på Frans Schartau Handelsinstitut gjorde jag min praktik på KlaraPapper. Jag hade hört så gott om företaget av en tidigare kollega som haft sin praktik hos KlaraPapper och precis skulle påbörja en anställning här. Enligt henne var KlaraPapper det bästa företaget att få sin praktik på.

Jag hade praktik i totalt 20 veckor fördelat över höst- och vårtermin.
Jag kom in i uppdrag allt eftersom, hjälpte konsulter i deras uppdrag och kunde hela tiden fråga och lära. Frihet under ansvar – jag kunde sitta med mina bolag i lugn och ro. Det var otroligt lärorikt!

Jag tycker det är kul att man som medarbetare blir sedd och inkluderad. Att jag får förtroende att jobba i kunduppdrag och därigenom lär mig nya saker hela tiden. Men det allra bästa med att jobba här är nog kollegorna – alla är så vänliga och omtänksamma och jag är alltid glad att komma till jobbet.

Kajsa Fried

Redovisningskonsult, Östersund

“Hos KlaraPapper har man mycket att säga till om. Folk lyssnar på de idéer man har. Jag upplever att mitt driv är viktigt och att jag får utvecklas i den riktning som jag vill.”

Jag bodde i Göteborg när jag fick höra att KlaraPapper skulle starta kontor i Östersund. Det tilltalade mig att få vara med och bygga upp en verksamhet. Att få vara med och påverka, att inte börja någonstans där allt redan var bestämt. Jag träffade företagets grundare Lena Bjurström och dåvarande vd i Stockholm på en intervju och allt kändes helt rätt! Flyttlasset från Göteborg till Östersund gick för två år sedan och jag började på KlaraPapper i maj 2015.

Hos KlaraPapper har man mycket att säga till om. Folk lyssnar på de idéer och tankar som man har. På andra företag kanske det inte är okej att bara ringa upp vd:n med en fundering, men här kan man det. Alla pratar med alla, det är en lättsam och prestigelös stämning. Och det gäller både på Östersunds- och Stockholmskontoret.

En annan sak som jag tycker är speciellt för KlaraPapper, och som jag uppskattar, är att här är man verkligen en individ. Inte bara någon som drar in pengar till företaget. Jag upplever att jag är viktig som individ – att mitt driv är viktigt och att jag får utvecklas i den riktning som jag vill.

Jag är redovisningsekonom, vilket innebär att jag gör allt från kontering, bokslut och årsredovisningar till kassaflödesanalyser och rådgivning. Jag har en stor variation bland mina kunder, vilket gör att mitt jobb aldrig blir tråkigt. Jag har till exempel en internationell kund inom handel som är baserad i England. Jag jobbar med ett IT-konsultbolag i Stockholm. Vi ses nästan aldrig, men har en nära relation ändå, via mejl. Här i Östersund sitter jag ett par dagar i veckan på plats hos ett industriföretag. Det är kul för jag lär mig massor om deras verksamhet, vilket gör att jag kan jobba med rådgivning på ett mycket djupare sätt.

Något av det bästa med jobbet är frihet under ansvar. Jag kan själv styra mycket av mitt jobb och min tid. Att jag får göra så många olika saker tycker jag också mycket om, jag gillar inte att bli uttråkad! Det som ändå kanske är allra bäst är alla fina kollegor som verkligen är omtänksamma och hjälpsamma. Även om man är kundansvarig behöver man aldrig känna sig ensam – vi hjälps åt.

Jag tycker mycket om att bo i Östersund. Det tar fem minuter att cykla till jobbet och jag har mycket tid kvar till annat än jobb. Jag gillar till exempel att spela golf, och här hinner jag faktiskt ta en runda efter jobbet. På helgerna är jag gärna i fjällen, på vintern gillar jag utförsåkning och när det inte finns snö fjällvandrar jag gärna.

Ständig kompetens­utveckling

Lärandet är en kontinuerlig process genom livet – det mesta lär man sig av kollegor, kunder och leverantörer. Men ibland behövs extra påfyllning. Därför har vi startat ett helt eget utbildningsinstitut, som vi kallar KlaraAkademin. Här samlar vi all kompetensutveckling, som KlaraPapper arrangerar – antingen i egen regi, eller via partners.

Kontakta oss

Har du frågor eller funderingar? Fyll i formuläret så återkommer vi så snart vi kan.